آشنایی با جوشکاری درب و پنجره

همه آنچه که باید در مورد جوشکاری درب و پنجره بدانید

جوشکاری درب و پنجره، مهارتی است که فرد با داشتن تخصص لازم در این زمینه قادر خواهد بود، دو فلز را با استفاده از تجهیزات موجود، به هم متصل کند. برخورداری از مهارت کافی در کنار داشتن تجهیزاتی همچون دستگاه جوش، کابل، کلاه ماسک، دستکش و … به‌منزله انجام کار جوشکاری، جزو الزامات این حرفه به حساب می‌آید. عدم داشتن مهارت کافی در زمینه جوشکاری، منجر به پیدایش مشکلاتی همچون ترک گرم و سرد، ایجاد سوراخ در فلز و پاشش آن می‌شود. جوشکاری، شامل بخش‌های متعددی می‌شود که جوشکاری درب و پنجره، نمونه‌ای از این حرفه، به‌حساب می‌آید. در ادامه همراه ما باشید تا هر آنچه را که باید در مورد جوشکاری درب و پنجره بدانید، در اختیار شما قرار دهیم. جوشکاری سیار یکی از خدمات مهمی که ارائه می‌دهد در زمینه همین درب و پنجره‌هاست.

آشنایی با نحوه جوشکاری درب و پنجره

درب و پنجره‌ای که در ساختمان تعبیه می‌شود، به‌منزله جلوگیری از ورود گرما، سرما، باد و کاهش سرقت کارایی زیادی دارد. در طی فرآیند جوشکاری روی آهن‌آلاتی با ابعاد مختلف، درب و پنجره، شکل می‌گیرد. دستگاه جوش، به‌عنوان یکی از تجهیزات مهم در جوشکاری، وظیفه تأمین برق را بر عهده دارد. در جوشکاری درب و پنجره، فلزی به نام الکترود، مورداستفاده قرار می‌گیرد. این فلز به دستگاه جوش متصل است و به‌موجب تأثیر انرژی برق روی آن، ذوب می‌شود که در نهایت، اتصال دو فلز دیگر فراهم می‌آید. به‌منظور انجام جوشکاری روی درب و پنجره، نیاز هست تجهیزات این کار توسط تعدادی گیره، ثابت نگه داشته شوند. زمانی که جوشکار اسلحه الکترود را در دست می‌گیرد تا جوشکاری را انجام دهد، لازم است زاویه دست خود را با محلی که قرار است جوش داده شود تنظیم کند. این زاویه استاندارد، چیزی حدود 20 درجه است که سبب می‌شود جوش ایجادشده بسیار محکم روی فلز، حک شود.

رعایت نکردن نحوه حرکت صحیح اسلحه الکترود، سبب می‌شود کیفیت جوشکاری پایین بیاید؛ چراکه الکترود به میزان لازم، ذوب نشده و جوشکاری به‌خوبی انجام نمی‌شود.

تجهیزات موردنیاز در جوشکاری درب و پنجره

در حین انجام جوشکاری چشم، دست و دیگر اعضای بدن، در معرض کار قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل داشتن تجهیزاتی مطمئن و باکیفیت، به‌عنوان ملزومات این حرفه، لازم و ضروری است. کار کردن با تجهیزاتی که کیفیت بالایی ندارند، منجر به آسیب‌دیدگی اعضای بدن می‌شود. مهم‌ترین تجهیزاتی که ایمنی را در حین جوشکاری درب و پنجره ایجاد می‌کند، شامل موارد زیر می‌شود:

ماسک جوشکاری

بر اثر جوشکاری درب و پنجره، نور زیادی تولید می‌شود که برای چشم، بسیار مضر است. چنانچه، جرقه‌هایی که در اثر جوشکاری، در هوا پراکنده می‌شود به پوست صورت برخورد کند، سبب سوختگی آن می‌شود. با استفاده از ماسک جوشکاری، می‌توان چشم و صورت را از خطرات ناشی از جوشکاری، در امان نگه داشت. ماسکی که در جوشکاری استفاده می‌شود، باید کاملاً سالم باشد و ترک یا سوراخی در آن دیده نشود تا ایمنی لازم از طریق آن فراهم شود.

بیشتر بدانید: آشنایی با جوشکاری درب و پنجره آکاردئونی

دستکش جوشکاری با وزن مناسب

به‌منظور پیشگیری از برق‌گرفتگی و سوختگی دست در حین جوشکاری درب و پنجره، استفاده از دستکش سنگین‌وزن، توصیه می‌شود.

پیشبند با جنس چرم
پیشبندی که در جوشکاری درب و پنجره، استفاده می‌شود باید به‌گونه‌ای باشد که در مقابل جرقه و حرارت، از مقاومت خوبی برخوردار باشد.

جوشکاری درب و پنجره
جوشکاری درب و پنجرهکاری د

فراهم آوردن شرایط لازم جهت جوشکاری درب و پنجره

جهت جوشکاری درب و پنجره، نیاز است شرایط لازم برای این کار فراهم آید. درب و پنجره‌ای که رنگ شده و یا دچار زنگ‌خوردگی است، جوشکاری روی آن، اثری ندارد. وجود رنگ و زنگ آهن روی فلز، مانع از عبور برق، در فلز می‌شود. استفاده از دستگاه فرز و یا سمباده، جهت پاک‌سازی سطح فلز، بسیار مؤثر است. جوشکار، باید هنگام به‌کارگیری دستگاه فرز، این کار را با دقت بالا انجام دهد تا فلز مربوطه، بیش از اندازه برش نخورد. وجود گردوخاک نیز روی فلز، سبب می‌شود جوشکاری با کیفیت پایینی انجام شود که با استفاده از استون و یک پارچه، می‌توان فلز را تمیز کرد.

بیشتر بدانید: برای آشنایی با درب و پنجره یو پی وسی خواندن مقاله پیشین ما را از دست ندهید.

رعایت نکات لازم در جوشکاری درب و پنجره

به‌طور کلی، برای انجام هر کاری نیاز هست یکسری استانداردها رعایت شود تا فعالیت موردنظر با کیفیت مناسبی، به ثمر برسد. جوشکاری درب و پنجره نیز، از این قاعده مستثنی نیست و در انجام آن باید قوانین زیر را رعایت کرد:

• قبل از اقدام به جوشکاری، نیاز است کلیه اتصالات دستگاه جوش بررسی شود تا ایمنی لازم در حین کار فراهم آید.
• معمولاً، جوشکاری در فضای سر باز، انجام می‌شود. چنانچه، نیاز باشد این کار در فضای سر بسته صورت گیرد، لازم است جوشکاری به‌دور از لوله گاز، بخاری و گازهای اشتعال‌پذیر انجام شود.
• چنانچه جوشکاری فلز، روی میز انجام شود، باید گیره اتصال ارت به میز مربوطه، متصل شود تا جوشکار حین انجام کار، دچار برق‌گرفتگی نشود.
• الکترودی که در دستگاه جوش قرار دارد باید اندازه مناسبی داشته باشد. چنانچه الکترود، در حین جوشکاری به پایان برسد، ممکن است اسلحه الکترود دچار آسیب شود.
• به‌منظور جوشکاری باکیفیت، لازم است زاویه دست جوشکار با میز، از 20 درجه فراتر نرود.
• اسلحه الکترود باید به‌آرامی جابه‌جا شود تا الکترود به میزان لازم، ذوب شود.
• استفاده از تجهیزات ایمنی همچون ماسک، کفش مناسب، دستکش و غیره در حین جوشکاری، سبب حفظ سلامت و امنیت جوشکار می‌شود.
• خاموش کردن دستگاه جوش در پایان کار، به‌منزله جلوگیری از داغ شدن دستگاه و خراب شدن آن، امری ضروری است.

آشنایی بیشتر با الکترود در جوشکاری درب و پنجره

الکترود به‌کاررفته در جوشکاری درب و پنجره، قطعه‌ای دو سر است که متریال به‌کاررفته در هریک از این دو سر متفاوت است. به‌طوری که یک سر الکترود فلزی و سر دیگر آن، غیرفلزی است. زمانی که الکترود با جریان برق تماس برقرار می‌کند، قوس الکتریکی حاصل از این تماس، دو فلز دیگر را به یکدیگر متصل می‌کند. از دیگر نام‌های الکترود، می‌توان به کاربیت و باری اشاره کرد. استفاده از الکترود در جوشکاری درب و پنجره، مزایایی را به دنبال دارد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:
• جوش ایجادشده بین دو فلز، از طریق الکترود، بسیار مستحکم است.
• با استفاده از الکترود می‌توان، جوشکاری درب و پنجره را با هر میزان ضخامت، به‌خوبی انجام داد.
• الکترود نیز، این امکان را فراهم می‌کند که آب‌بندی بین دو فلز، انجام شود و بدین‌وسیله هزینه‌های اضافی، کاهش می‌یابد.
برآورد هزینه جوشکاری درب و پنجره
هزینه‌ای که برای جوشکاری درب و پنجره، برآورد می‌شود به عوامل متعددی بستگی دارد که به شرح زیر آمده است:
• حرفه جوشکاری، به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. با توجه نوع جوشکاری اعم از جوشکاری با گاز اکسیژن، جوشکاری مقاومتی، جوشکاری به‌صورت قوس الکتریکی و جوشکاری جامد هزینه نهایی جوشکاری برآورد می‌شود.
• جنس فلزی که جوشکاری روی آن انجام می‌شود در قیمت نهایی جوشکاری، مؤثر است.
• وزن درب و پنجره، در برآورد هزینه نهایی جوشکاری درب و پنجره، تأثیرگذار است.
• با توجه به اینکه جوشکاری توسط فردی باتجربه انجام شود و یا اینکه جوشکار مهارت کافی را برای این کار نداشته باشد، قیمت نهایی جوشکاری، تغییر می‌کند.
سخن پایانی
فردی که جوشکاری درب و پنجره را انجام می‌دهد، باید مهارت کافی در این زمینه داشته باشد تا بتواند کاری باکیفیت، تحویل مشتری دهد. نداشتن مهارت کافی در زمینه جوشکاری، منجر به مشکلات متعددی می‌شود که در این مطلب، به آن پرداختیم. با توجه به اینکه کار جوشکاری با برق انجام می‌شود، استفاده از لوازم ایمنی همچون کلاه ماسک و دستکش در حین جوشکاری، بسیار مهم است. در نهایت، به‌منظور زیبایی هرچه بیشتر ساختمان، نیاز هست جوشکاری درب و پنجره مطابق با دیگر طرح‌های به‌کاررفته در ساختمان باشد. برای این منظور، می‌توان از مشاورین مطرح در زمینه جوشکاری، کمک گرفت. مشتریان عزیز، می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جوشکاری درب و پنجره، با جوشکار سیار در ارتباط باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *