تصویر شاخص جوشکاری چیست؟

جوشکاری چیست ؟

جوشکاری یکی از اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین حرفه‌هایی است که در تمامی جوامع وجود دارد و تا حد زیادی تمامی افراد به خدمات آن وابسته هستند. در این نوشته قصد داریم شما را بیشتر با این حرفه و انواع آن آشنا سازیم. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه بسیاری به این حرفه یا استفاده از خدمات آن دارید، پیشنهاد می‌کنم خواندن این مطلب مفید را از دست ندهید. سعی شده است تمامی آنچه که شما نیاز دارید در مورد صنعت مذکور بدانید، گفته شود. البته در مقالات دیگر به صورت مفصل‌تر در رابطه با هر یک توضیح داده می‌شود. پس با ما همرا باشید.

جوشکاری چیست؟
جوشکاری چیست؟

تاریخچه جوش کاری

تاریخ جوشکاری را به دوران باستان، دوران ساخت جعبه‌های کوچک از اتصالات مفرغ و طلا می‌توان نسبت داد. از آنجایی که قدمت این جعبه‌ها به دو هزار سال پیش برمی‌گردد، گفته شده که از همان زمان جوشکاری در شکل و شمایل اولیه خود میان مردم رواج داشت. در دوران عصر آهن مصریان و مردم شرقی مدیترانه قطعات آهن را به هم جوش می‌دادند و به همین دلیل آهنگری در قرون وسطا بسیار رونق داشت. درکل می‌توان گفت اختراع جوش کاری در قرن نوزدهم رخ داده است.
پس از آن در جنگ جهانی اول تقاضا برای تسلیحات بسیار شدت گرفت و در همان زمان بود که جوشکاری به عنوان یک هنر میان مردم محبوب شد و افرادی که در این زمینه متخصص بودند جایگاه اجتماعی ویژه‌ای داشتند. کم کم شرکت‌های بسیاری درصدد ساخت دستگاه‌هایی برای جوشکاری سریعتر و آسان‌تر برآمدند. از آنجایی که کاربرد و اهمیت آهنگری در زندگی روزانه بیش از پیش خود را نشان می‌داد پس از آن که جنگ به پایان رسید شرکت‌هایی مختص جوشکاری در آمریکا تأسیس شدند که کمک کردند این مهارت به یک تخصص پر طرفدار تبدیل شود. در ادامه با این علم بیشتر آشنا خواهید شد:

اگر ساکن تهران هستید و برای انجام کارهای خود به جوش کاری در سریع‌‎ترین زمان نیاز دارید، می‌توانید از خدمات جوشکاری سیار در تهران شرکت ما استفاده کنید. کارشناسان ما پس از ارائه مشاوره رایگان شما را در اولین تماس راهنمایی می‌کنند و پس از ثبت درخواست اولین نیروی در دسترس را به مقصد ارسال می‌کنند.

تعریف جوشکاری

به فرآیندی که سبب می‌شود با استفاده از گرمای زیاد قطعات ذوب شوند و در حال سرد شدن باعث همجوشی شوند جوشکاری گفته می‌شود. جوشک اری را با لحیم کاری نمی‌توان یکسان دانست چرا که در جوشکاری فلز پایه به همراه الکترود ذوب می‌شود اما در لحیم کاری فلز پایه ذوب نمی‌شود. الکترود یک ماده پرکننده است که در قسمت مفصل تزریق می‌شود تا در هنگام خنک شدن استخری از مواد مذاب در کنار یکدیگر به هم جوش بخورند. برای انجام جوشکاری به منبع انرژی احتیاج است. منابع انرژی مختلفی می‌توانند در این مرحله به کمک شما بیایند. منابع انرژی مانند شعله‌های گاز، پرتو الکترون، اصطکاک، لیزر، قوس الکتریکی و … نمونه‌های این منابع هستند.

امروزه جوشکاری و علم آن آنقدر پیشرفت کرده است که علاوه بر جوش کاری بر روی سطح زمین می‌توان زیرآب و در اعماق دریاها از جوشکاری استفاده کرد. به خاطر داشته باشید از آنجایی که این فرایند یک امر پرخطر است و عوارضی مانند سوختگی، آسیب دیدگی، استنشاق گازهای سمی، آسیب چشم و قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش و غیره را به همراه دارد در هنگام جوشکاری نکات احتیاطی را حتما رعایت کنید. اگر شما نیز به این علم علاقه دارید حتما دیده‌اید که افرادی که در زمینه جوشکاری حرفه‌ای شده‌اند و مهارت لازم را کسب کردند باز هم از وسایل محافظتی و ایمنی استفاده می‌کنند و جانب احتیاط را رعایت می‌کنند. بدین منظور هرچه شما در این رشته متبحر می‌شوید به معنی آن نیست که می‌توانید بدون استفاده از کلاه های ایمنی و دستکش‌های مخصوص جوش کاری کنید.

صنعت جوش کاری

درآمد بالای جوشکاری سبب شده امروزه افراد بسیاری به سمت این رشته بروند اما باید دانست که در کنار درآمد خوبی که دارد این رشته معایبی نیز دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. امروزه اکثر مردم متوجه شده‌اند که برای موفق شدن نباید حتماً به درس خواندن در دانشگاه‌ها روی آورد. آنها یاد گرفته‌اند که با افزایش مهارت‌های خود و تسلط بر ابزارهای کارآمد بتوانند علاوه بر کسب درآمد بسیار موفق عمل کنند. اما اگر بخواهید این مهارت را در دانشگاه بیاموزید خوب است بدانید مهندسی متالوژی یکی از رشته‌هایی است که برای متخصص شدن شما در این زمینه کمک می‌کند.

الکترود جوشکاری چیست؟

همان طور که پیش‌تر گفته شد در انجام مراحل جوشکاری به الکترود نیاز است و جزو تجهیزاتی است که برای پر کردن فضای خالی بین دو وسیله‌ای که می‌خواهند به هم جوش بخورند استفاده می‌شود. به بیان دیگر به مفتول فلزی یا گرافیکی که در اطراف قطعه احاطه می‌شود و جریان برق را عبور می‌دهد و سبب اتصال دو قطعه به یکدیگر می‌شود الکترود جوش کاری گفته می‌شود.

آموزش جوشکاری و آهنگری

برای آموزش و یادگیری جوشکاری نمی‌توان زمان دقیقی را مشخص کرد، چرا که جوشکاری جزو مهارت‌هایی است که به پشتکار و تمرین بسیاری نیاز دارد. اما اگر فردی باشید که به جوش کاری علاقه‌مند است و می‌خواهید هرچه سریعتر در این رشته متخصص شوید باید گفت که در کمتر از 6 ماه می‌توانید به جوشکاری مسلط شوید. بزرگان این مهارت معتقدند از آنجایی که هیچ دو جوشکاری شبیه یکدیگر عمل نمی‌کنند در تمام طول دوران جوشکاری شما یک فراگیر علم هستید و در هر مرحله‌ای می‌توانید از دیگر همکاران خود تجربه‌های بسیاری را کسب کنید. ممکن است شما جوشکاری را یاد بگیرید اما نتوانید به خوبی جوش بزنید، به عبارت دیگر تنها کسانی که در این مهارت متخصص می‌شوند می‌توانند ادعا کنند که درآمد بالایی دارند. قیمت آهنگری بسته به نوع جوشکاری و تخصص فرد جوشکار متفاوت است. جوشکاری را از نظر استفاده از ابزار و یا عدم استفاده به دو دسته تقسیم می‌کنند:

• جوشکاری با دستگاه
• جوشکاری دستی

یکی از مهم‌ترین شیوه‌های جوشکاری با دستگاه اینورتر است.

اینورتر جوشکاری

به بیان ساده به جوشکاری گفته می‌شود که انرژی آن از برق گرفته می‌شود. این نوع جوش کاری از تکنولوژی جوش کاری بالایی برخوردار است. مقدار جریان خروجی ولتاژ دستگاه جوش اینورتر قابل تنظیم است و می‌توان آمپر آن را در طول فرآیند جوش کاری کنترل کرد. با وجودی که انرژی آن از برق تامین می‌شود اما بسیار کم مصرف است.

رکتیفایر جوشکاری چیست؟

رکتیفایر جوشکاری در وافع نوعی مبدل الکتریکی است که در دستگاه‌های جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه کار این مبدل برق به این صورت است که نیرو را از منبع AC می‌گیرد و با ولتاژ پایین‌تر به DC تبدیل می‌کند. در واقع جریان متناوب را به مستقیم در دستگاه جوشکاری تبدیل می‌کند. در صنعت جوشکاری رکتیفایرهای متفاوتی وجود دارد که هر یک کار کاربری مخصوص به خود را دارند.

مزایا و معایب جوش کاری کدامند؟

از مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• این عملیات سبب اتصال دائمی می‌شود.
• هزینه هایی که برای جوشکاری در نظر گرفته می‌شود، به نسبت دیگر روش‌ها مقرون به صرفه است.
• می توان از جوش کاری علاوه بر استفاده در کارخانجات و کارگاه‌های بزرگ، در مغازه ها و مزرعه‌ها و صنایع کوچکتر استفاده کرد.

در کنار مزایای که دارد، می‌توان معایبی نیز برشمرد:

• در فرآیند جوشکاری به انرژی زیادی احتیاج است.
• پس از آن که جوشکاری انجام شد، قسمت اتصال جوش با گذر زمان پوشانده می‌شود و عیوبی که در هنگام فرایند رخ می‌دهد ممکن است دیده نشود، در نتیجه قدرت اتصال در گذر زمان کاهش پیدا می‌کند.

انواع روش‌های جوشکاری
انواع روش‌های جوشکاری

انواع روش‌های جوشکاری

جوشکاری روش‌های مختلفی دارد اما به طور کلی به دو دسته ذوبی و غیر ذوبی تقسیم می‌شوند، که متناسب با جوشکاری که می‌خواهید انجام دهید افراد متخصص ما در جوشکار سیار در این زمینه شما را راهنمایی می‌کنند. ما در جوشکار سیار با سال‌ها تجربه بیشترین میزان رضایت از مشتری را از آن خود کرده‌ایم. در ادامه با هر یک از این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

 روش‌های جوش کاری ذوبی

1.  الکترود دستی
2. با گاز محافظ فعال
3.  زیرپودری
4.  مقاومتی
5. جوش لیزر
6.  پرتو الکترونی

 روش‌های جوش کاری غیرذوبی

1.  اصطحکاکی
2.  اصطحکاکی اغشاشی
3.  نفوذی
4.  انفجاری
5. جوش نوردی

اینکه از کدام یک از این روش‌های می‌توان برای این فرایند استفاده کرد، تا حد زیادی به جنس ماده بستگی دارد. تشخیص این کار توسط شما غیر ممکن است مگر آنکه جوشکار باشید و اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. کسی که قرار است عملیات آهنگری انجام دهد، اگر مهارت کافی نداشته باشد و از روشی نادرست برای اتصال قطعات استفاده کند، می‌تواند ضررات بسیاری به شما وارد کند. بنابراین تا جای ممکن در انتخاب این افراد نهایت دقت را کنید.

قیمت دستمزد جوشکاری

قیمت این نوع خدمات به پارامترهای مختلفی بستگی دارد و نمی‌شود در این قسمت عدد دقیقی را بیان کرد. نوع جوشکاری مورد نیاز، مهارت فرد، نوع قطعه و شرایط اقتصادی جامعه از جمله عواملی هستند که در تعیین هزینه هر نوع جوش کاری و اهنگری به شدت موثر هستند. مشاورین ما پس از بررسی درخواست مشتریان تمامی اطلاعات لازم در مورد هزینه‌ها را به شما می‌دهند.

در این مقاله سعی کردیم به صورت جامع در رابطه با اینکه جوش کاری چیست؟ توضیحات مفصلی دهیم. امیدواریم تا به اینجا توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم. خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه این نوشته با ما به اشتراک بگذارید. تا به حال به شغل آهنگری فکر کردید؟ به نظر شما مزایا و معایب این شغل چیست؟

به ما امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *