آشنایی با انواع حفاظ پنجره

راهنمای ساخت انواع حفاظ پنجره + معرفی بهترین مدل‌ها

ساخت انواع حفاظ پنجره، یکی از روش‌هایی است که در سال‌های اخیر، برای مراقبت از منازل مورداستفاده قرار می‌گرفت. درگذشته این حفاظ‌ها جذابیتی نداشتند، اما در سال‌های اخیر، با به‌وجودآمدن طرح‌های زیبا، قادریم تا به جز ایجاد امنیت، به دیزاین ساختمان نیز کمک کنیم. در این مقاله از سایت جوشکاری سیار، قصد داریم شما را با انواع حفاظ پنجره آشنا کنیم و به بررسی مزایا، کاربردها و سایر جزئیات آن بپردازیم. اگر به دنبال فراهم‌کردن امنیت خانه خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر اقدامی، حتماً تا انتهای نوشته را بادقت بخوانید.

حفاظ پنجره چیست و چه تفاوتی با سایر محافظ‌ها دارد؟

حفاظ پنجره که عموم مردم آن را با دزدگیر نیز می‌شناسند، یک سازه فلزی است که بر روی پنجره‌ یا دیواره کنار آن نصب می‌شود. این محافظ‌ها به جز امنیت خانه، فواید دیگری نیز دارند و تقریباً همه آپارتمان‌ها و منازل ویلایی، می‌توانند از آن استفاده کنند. حفاظ به طور استاندارد باید محیط داخلی پنجره را کاملاً تحت پوشش قرار دهد تا کاربردی باشد. تفاوتی که بین حفاظ پنجره و سایر حفاظ‌ها وجود دارد، این است که هیچ فضای آزادی برای رفت‌وآمد یا باز و بسته‌شدن در آن دیده نمی‌شود. البته در مواردی نیز می‌توان از حفاظ‌های تاشو استفاده کرد، اما نوع ثابت آن طرف‌داران بیشتری دارد.

بیشتر بدانید: نکته قابل توجه در این قسمت این است که بهتر است هنگامی که جوشکاری درب و پنجره خود را به متخصصان آن می‌سپارید، حتما در مورد ساخت انواع حفاظ پنجره متناسب با ساختمان خود ثبت سفارش کنید.

ساخت انواع حفاظ پنجره
ساخت انواع حفاظ پنجره

کاربرد ساخت انواع حفاظ پنجره چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، حفاظ‌های پنجره کاربردهای متعددی دارند و می‌توان برای مصارف مختلف از آنها استفاده کرد. در ادامه به بررسی کاربردهای انواع حفاظ می‌پردازیم.
1. حفظ و تأمین امنیت
فرقی نمی‌کند که ساکن طبقات پایین یک آپارتمان هستید یا در یک خانه ویلایی زندگی می‌کنید، اگر پنجره‌ای به سمت خیابان داشته باشید، قطعاً مسیر ورود برای سارقان باز خواهد بود.
دسترسی به مکان‌های اشاره شده، بسیار آسان است و به‌راحتی می‌توان از طریق پنجره، به فضای داخل منازل یا شرکت‌ها دسترسی داشت.
طبیعتاً همه ما لوازم ارزشمندی داریم که در نبود خود، بابت آنها نگران هستیم. نصب حفاظ پنجره کمک می‌کند تا امنیت محیط کار و منزل تأمین شود و دغدغه کمتری از این بابت داشته باشیم.
2. ایمن‌سازی فضاهای مراقبتی
بسیاری از فضاها، محل نگهداری از افرادی است که به‌تنهایی توانایی مراقبت از خود را ندارند. حال اگر این مکان‌ها از نظر ایمنی استاندارد نباشند، دائماً اتفاقات مختلفی را تجربه خواهند کرد.
مهد کودک و مدارس، آپارتمان و خانه‌هایی که در آنها حیوان خانگی یا کودک زندگی می‌کند، بیمارستان، مراکز نگهداری از معلولین ذهنی، آسایشگاه‌های بهزیستی و سایر مکان‌های این‌چنینی، جاهایی هستند که برای ایمنی بیشتر حتماً باید از حفاظ پنجره استفاده کنند.
3. بستن مسیرهای فرار
درست است که در بسیاری از موارد، استفاده از محافظ پنجره برای جلوگیری از ورود دزد است، اما در برخی فضاها نیز برای جلوگیری از خروج این افراد مورداستفاده قرار می‌گیرد. بازداشتگاه‌های موقت، زندان‌ها، مراکز اصلاح تربیت و … نیاز دارند تا برای بستن مسیرهای خروجی، از حفاظ پنجره استفاده کنند. یقیناً این مورد نیز جزو کاربردهای ساخت انواع حفاظ پنجره است.
4. مراقبت از پنجره
یکی دیگر از کاربردهای استفاده از انواع حفاظ، جلوگیری از شکستن شیشه و آسیب به پنجره است. زندگی در محله‌های شلوغ و پر رفت‌وآمد، احتمال شکستن شیشه به وسیله توپ، پرتاب جسم و … را افزایش می‌دهد؛ بنابراین حفاظ‌ها می‌توانند یک راهکار ساده برای جلوگیری از این چالش باشند.

معرفی مدل‌های معروف در ساخت انواع حفاظ پنجره

در این بخش از مقاله قصد داریم شما را با انواع مدل‌های حفاظ و نوع فلزهای به‌کاررفته در آنها آشنا کنیم.

ساخت انواع مدل‌های حفاظ پنجره
ساخت انواع مدل‌های حفاظ پنجره

حفاظ فلزی ساده

ساخت انواع حفاظ پنجره ساده به وسیله میله‌های آهنی صاف انجام می‌شود. هدف اصلی این نوع حفاظ، فقط ایجاد ایمنی است و معمولاً زیبایی خاصی ندارد. طرح اکثر آنها به‌صورت خطوط عمودی با چند شبکه افقی است که استحکام آن را فراهم می‌کند. قیمت این نوع حفاظ از بقیه مدل‌ها کمتر است.

محافظ پنجره فرفورژه

این نوع از محافظ‌ها قابلیت طراحی و دیزاین زیادی دارند، زیرا مدل آهن مورداستفاده در آنها، دارای تنوع است و می‌توان تزئینات زیادی را بر روی آن نصب کرد. حفاظ فرفورژه علاوه بر استحکام بالا، زیبایی قابل‌توجهی هم دارد و چهره ساختمان را زشت نخواهد کرد.

حفاظ استیل

احتمالاً این مدل از حفاظ را در بانک‌ها دیده باشید. محافظ استیل دارای دو کیفیت مختلف است که مدل پیچ‌ومهره‌ای آن، بیشتر برای مراقبت از شیشه، کودک و زیبایی استفاده می‌شود. اما مدل پیشرفته آن که با نام نرده استیل مسلح هم شناخته می‌شود، دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی است و به همین میزان قیمت بالاتری نیز دارد.

محافظ تاشو

این نوع حفاظ در واقع همان مدل کوچک شده محافظ درب است که به‌صورت کشویی در اطراف جمع می‌شود و با استفاده از یک قفل، به هم متصل خواهد شد. محافظ تاشو، زیاد پرکاربرد نیست، اما برای فضاهایی که به‌ندرت خالی می‌مانند، کارآمد است.

حفاظ ایمنی یا ابرویی

در برخی از ساختمان‌ها، برای ایجاد ایمنی، از محافظ‌هایی استفاده می‌شود که تنها بخشی از پنجره را می‌گیرند و فقط جنبه تزئینی و جلوگیری از سقوط کودک یا … را دارند. حفاظ ابرویی معمولاً کمان شکل طراحی می‌شود و در ساخت آن از فرفورژه بهره می‌برند.

محافظ تزئینی

این نوع از محافظ‌ها نیز برای زیباتر کردن ظاهر ساختمان و کاربردی‌کردن فضا اطراف پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی می‌توان بر روی آنها فضایی برای قراردادن گل در نظر گرفت یا فقط با طراحی زیبا، آن را تبدیل به بخشی از دیزاین ساختمان کرد.

پس از ساخت انواع حفاظ پنجره، چطور از ایمنی آن مطمئن شویم؟

برای اطمینان پیدا کردن از امنیت حفاظ پنجره خود، باید به چند نکته توجه کنید.
• مطمئن شوید که حفاظ، به‌خوبی بر روی دیوار نصب شده و کاملاً محکم است.
• حتماً فاصله بین میله‌ها را بررسی کنید و از ردنشدن سر یا بدن، مطمئن شوید.
• در هنگام ساخت انواع حفاظ پنجره، حواستان به ضخامت فلز و نوع طرح باشد که بین میله‌ها، به‌راحتی خمیده یا باز نشود.

قیمت ساخت انواع حفاظ پنجره، چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه قیمت محافظ پنجره، به چند موضوع مهم بستگی دارد. مسئله‌ی اول، متراژ پنجره و فضای موردنظر است. طبیعتاً هرچقدر اندازه و محیط پنجره، بزرگ‌تر باشد، به متریال بیشتری نیاز خواهد داشت و کار بیشتری هم می‌برد. موضوع مهم دوم، مدل حفاظ است. همان‌طور که در بخش‌های قبلی با آن آشنا شدید، حفاظ‌ها دارای مدل‌ و کاربردهای مختلفی هستند و از جنس‌های متفاوتی نیز ساخته می‌شود. قیمت متریال به‌کاررفته و مدلی که انتخاب می‌کنید، به‌شدت بر روی قیمت نهایی محصول تأثیر می‌گذارد.
عامل تأثیرگذار سوم، تراکم کار و کاربرد آن است. هرچقدر طرح یک حفاظ پیچیده‌تر باشد، به فلز بیشتری هم نیاز خواهد داشت. به جز این موضوع، اگر بخواهید حفاظ خود را به‌صورت کاربردی‌تری طراحی کنید، مسلماً هزینه ساخت آن بیشتر خواهد شد. مثلاً در برخی از حفاظ‌ها، محلی برای قرارگیری گلدان یا نشستن حیوان خانگی ساخته می‌شود یا بر روی آن طرح‌های آماده فلزی مثل گل و … قرار می‌دهند. با این کار جزئیات و حجم محصول نهایی زیادتر می‌شود و قیمت آن نیز نسبت به مدل‌های ساده، افزایش می‌یابد.

برای ساخت انواع حفاظ پنجره باید به کجا مراجعه کنیم؟

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع حفاظ پنجره و ضرورت آن در خانه‌های ویلایی و آپارتمانی آشنا کنیم. اگر شما هم جزو کسانی باشید که به این حفاظ‌ها نیاز دارید، احتمالاً این سوال پیش می‌آید که از کجا می‌توانم حفاظ مناسب با خانه خود را تهیه کنم؟ استفاده از خدمات جوشکاری سیار به شما کمک می‌کند تا هرگونه نیاز به جوشکاری در شهر تهران را با سریع‌ترین زمان ممکن بر طرف کنید. جوشکاری سیار، بدون داشتن محدودیت زمانی و تعطیلی، در هر ساعت و روزی که برای شما مقدور باشد، آماده خدمات‌رسانی خواهد بود. فقط کافی است از هر گوشه تهران، یک تماس تلفنی بگیرید و سؤالات خود را با مشاور سایت جوشکاری سیار در میان بگذارید.
در پایان اگر سؤال یا تجربه‌ای در مورد انواع حفاظ پنجره یا سایر خدمات جوشکاری دارید، لطفاً آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

به ما امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *