فرق بین جوشکاری آرگون و co2

تفاوت جوشکاری آرگون با CO2

جوشکاری از جمله خدمات پر کاربردی محسوب می شود که در تمامی صنایع، حوزه ها و حتی خانه ها مورد نیاز است. این تنوع کارایی موجب شده انواع جوشکاری از جمله جوشکاری آرگون، co2، برق، زیر پودری، لیزر و غیره برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله سعی خواهیم کرد به اختصار تفاوت جوشکاری آرگون و co2 را مورد بررسی قرار دهیم.

تفاوت جوشکاری آرگون و CO2
تفاوت جوشکاری آرگون و CO2

جوشکاری آرگون

یکی از رایج ترین انواع جوشکاری، جوشکاری آرگون است که در صنعت آن را به نام های تیگ یا (Tungsten Inert Gas) یا تنگستن هم می شناسند. علت نام گذاری آن به جوشکاری آرگون، استفاده از گازی خنثیِ آرگون جهت اتصال اجسام به یکدیگر است (فلزات سخت و غیر سخت در انواع ضخامت ها، آهنی و غیر آهنی همچون مس، آلومینیوم و … لوله‌های تحت فشار، صفحات نازک و ظریف و موارد مشابه). از جوش آرگون می توان در صنایع نظامی، پتروشیمی، دریایی، هوایی، نیروگاه ها و … استفاده نمود.

برای استفاده از خدمات جوشکاری سیار در تهران کلیک کنید.

در این نوع جوشکاری، از الکترود مصرف نشدنی از جنس تنگستن و یک سیم پُر کن برای پر کردن فاصله دو جسم استفاده شده و وظیفه گاز خنثیِ آرگون محافظت از محل جوش (یا حوضچه مذاب) در مقابل هوا است (این گاز به دلیل خنثی بودن با سایر عناصر بکار گرفته شده در عملیات جوشکاری واکنش انجام نمی‌دهد. البته گاهی از گاز هلیوم یا مخلوط این دو گاز و گاز هیدروژن هم در برای اینکار استفاده می‌گردد). این محافظت موجب می شود که برخی تخلخل ها و اکسیداسیون‌ها در محل جوشکاری اتفاق نیفتاده و در نتیجه محصول از مقاومت و استحکام بهتری در مقابل عوامل فیزیکی برخوردار شود. شایان توجه است که جوشکار آرگون می‌باید از تخصص و تجربه بالایی برخوردار باشد.

مزایای جوشکاری آرگون

از مزایای جوشکاری آرگون می‌بایست به بهره‌وری بالای آن، سرعت مناسب کار، تمیزی محل جوش، امکان جوشکاری طولانی مدت، کیفیت بالاتر، قابلیت اتصال ورق های فلزی در وضعیت های صاف و قوسی شکل، امکان ظریف کاری، جوشکاری رسوبی با کیفیت بالا، بکارگیری در اتصال فلزات مختلف، پاشش کم مواد مذاب به اطراف فلز و … اشاره نمود.

معایب جوشکاری آرگون

هر امری به موازات فواید، وجوه منفی نیز دارد. از اصلی‌ترین معایب جوشکاری آرگون می‌توان به عوارض جسمی حاصل از کار طولانی مدت با آن اشاره کرد (بیماری‌های تنفسی به دلیل گاز متصاعد شده، بیماری‌های حاصل از گرمای جوشکاری آرگون، صدمات بینایی، کاهش شنوایی و …). همچنین ناخالصی‌های موجود در تنگستن که کیفیت کار را تحت تاثیر قرار می دهند، را نیز می‌توان از ایرادات آن دانست. در ادامه این مبحث با جوشکاری co2 آشنا خواهیم شد.

جوشکاری co2

در جوشکاری CO2 از گاز محافظِ فعالی به نام دی اکسید کربن استفاده شده و به همین علت به جوش MAG یا Metal Active Gas نیز معروف است. این نوع جوش در اتصال صفحات نازک، فلزات مغناطیسی و غیر مغناطیسی و فلزات نیمه سخت (فولادِ کربنی) بیشترین کاربرد را دارد (به کار گیری آن برای فلزات غیر کربنی احتمال اکسیداسیون و در نتیجه کاهش استحکام محل جوش را بوجود می‌آورد). نحوه عملکرد جوشکاریco2 بدین صورت است که حرارت ایجاد شده توسط دستگاه جوش، الکترود و فلزهای پایه را ذوب کرده و آن‌ها را به یک‌دیگر متصل می‌نماید. در طی این فرآیند گاز co2 وظیفه محافظت از محل جوش (یا حوضچه مذاب) در مقابل هوا را بر عهده دارد.

محاسن جوشکاری co2

موارد مختلفی را می‌توان از محاسن جوشکاری co2 بر شمرد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

• جرقه زنی کم
• امکان تغذیه مستمر الکترود
• بکارگیری ساده
• امکان مشاهده محل جوش هنگام کار
• ارزان بودن گاز CO2
• ضریب نفوذ جوش بالا بوده و به همین دلیل کیفیت جوشکاری و استحکام محل آن مناسب است (چقرمگی قابل قبول)
• عیوب جوش کمتر (اکسیداسیون و سوختگی کمتر محل جوشکاری و عدم ایجاد گِل جوش)
• مضرات کمتر گاز دی اکسید کربن نسبت به سایر گازهای محافظ

ایرادات جوشکاری CO2

بعضی ایرادات جوشکاری CO2 را می توان به شرح ذیل نام برد:
1. کیفیت این نوع جوشکاری به مواد بکار رفته (خلوص گاز دی اکسید کربنِ فاقد رطوبت، تمیزی و جنس الکترودها)، عواملی چون زاویه جوشکاری و تمیزی محل جوش بستگی است.
2. به کارگیری آن برای جوشکاری ورق‌های گالوانیزه موجب وارد شدن فلز «روی» در حوضچه مذاب و افزایش احتمال تُردی و شکنندگی آن می‌شود.
3. به تجهیزات بیشتری نسبت به سایر روش‌های جوشکاری نیاز دارد.
4. گاز دی اکسید کربن نیز برای سلامت انسان مضر است.

تفاوت بین جوشکاری آرگون و CO2
تفاوت بین جوشکاری آرگون و CO2

تفاوت جوشکاری آرگون با CO2

تا اینجا به صورت کلی با جوشکاری آرگون و CO2 و برخی تفاوت‌های آن‌ها آشنا شدیم. اما در این قسمت تفاوت جوشکاری آرگون با CO2 را جمع بندی خواهیم کرد:

• هزینه گاز آرگون نسبت به گاز دی اکسید کربن بسیار بالاتر است (حدود ده برابر).
• جوشکاری آرگون توانایی اتصال انواع فلزات با هر نوع ضخامتی را دارد، در حالیکه جوشکاری با دی اکسید کربن مناسب برخی فلزها و ضخامت های زیاد نیست.
• مضرات گاز آرگون برای سلامتی نسبت به گاز CO2 بیشتر است (گرچه نباید از مضرات گاز دی اکسید کربن نیز غافل شد).

• هنگام جوشکاری CO2 نباید زاویه جوش را از 25 درجه بیشتر کرد.
• کاربردهای عمومی جوشکاری دی اکسید کربن متداول تر است.
• به دلیل نیاز به جوشکار حرفه ای‌تر، دستمزد جوش آرگون از جوشکاری CO2 بالاتر محاسبه می‌گردد.
• تنش سطحی جوشکاری دی اکسید کربن کمتر از سایر گازها همچون آرگون است (تنش بالا موجب نفوذ کمتر جوش در محل جوشکاری می‌شود. (به خصوص هنگام اتصال فلزات کربن استیل)
• سرعت کار در جوشکاری CO2 بیشتر از جوش آرگون است.
• در مقایسه با جوش دی اکسید کربن، از جوشکاری آرگون در اتصال فلزات ظریف و انجام برخی کارهای هنری استفاده بهتری می‌توان نمود.

پایان کلام

در این نوشتار با تفاوت جوشکاری آرگون با CO2 و برخی مزیت‌ها و معایب آن‌ها آشنا شدیم. در پایان لازم به توضیح است که با توجه به کاربردهای گوناگونی که این دو در صنایع مختلف دارند و علیرغم تفاوت‌های موجود، نمی‌توان هیچ کدام را نسبت به دیگری برتر دانست؛ بلکه می‌بایست با عنایت به نوع فلز به کار رفته، ضخامت آن صنعت استفاده کننده، هزینه‌‎های جاری و سایر عوامل به انتخاب مناسب از میان این فناوری‌ها برای کار مورد نظر دست زد.https://joshkarsayar.ir/%d8%ac%d9%88%d8%b4%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c-co2/

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *