جوشکاری زیر آب

جوشکاری در آب

اولین جوشکاری در آب در دریای سیاه و توسط یک روس در سال 1932 انجام شد. بر خلاف باور عمومی، جوش کاری زیر آب تفاوت چنانی با جوشکاری در خشکی ندارد ولی خطرات مربوط به خود را دارد.به همین خاطر باید به خوبی آن را آموزش دید. جوشکاران زیر آب باید علاوه بر مهارت جوشکاری، مهارت غواصی را هم بلد باشند. شاید باعث تعجب همه باشد که چطور یک فرآیند با دمای بسیار بالا در آب اتفاق می افتد؟ ولی باید متذکر شویم که جوشکاری وابسته به قوس الکتریکی است نه وابسته به شعله‌ی آتش. خطر مهمی که جوشکاران را حین این کار تهدید می‌کند، شوک الکتریکی است. دلیل بروز این شوک الکتریکی کنار هم قرار گرفتن آب و الکتریسیته است. برای جلوگیری از این خطر احتمالی باید تمامی تجهیزات و وسایل مورد استفاده در جوشکاری ضد آب و عایق باشند. مشکل دیگری که می‌تواند جوشکاران زیر آب را تهدید کند، فشار زیادی است که در اعماق دریا وجود دارد. برای جلوگیری از وقوع این مشکل نیز لازم است که با استفاده از عمق سنج عمل فشار زدایی را انجام داد. قوس الکتریکی مورد نیاز برای جوشکاری در زیر آب حاصل یونیزه شدن مولکول‌های آب است. از این رو ترک هیدروژنی یکی از مشکلات شایعی است که در این نوع جوشکاری به وجود می‌آید. از جوشکاری زیر آب برای تعمیر خطوط لوله دریایی و بدنه کشتی‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله می‌خواهم در مورد جوشکاری و آهنگری زیر آب صحبت کنیم. اگر علاقه مند به این حوزه هستید، خواندن آن را از دست ندهید.

جوشکاری در آب
جوشکاری در آب

نحوه ی انجام جوشکاری در آب

جوش کاری در آب به دو شکل جوشکاری خشک و جوش کاری مرطوب انجام می‌شود. هر کدام از این روش‌ها را به اختصار توضیح می‌دهیم.

جوشکاری مرطوب

جوشکاری مرطوب به معنی جوشکاری زیر آب و در تماس مستقیم با رطوبت است. جوشکاری با این روش به وسیله‌ی نوعی الکترود مخصوص امکان پذیر می‌شود. روند انجام این فرآیند کاملا به شکل دستی است و آزادی عمل جوشکار حین انجام کار در سطح بالایی قرار دارد. این نوع از جوشکاری زیر آب بسیار مقرون به صرفه است و کارایی بالایی نیز دارد. در حین جوشکاری منبع تغذیه در سطح قرار می‌گیرد و با استفاده از کابل‌هایی مخصوص منبع تغذیه را به جوشکار متصل می‌کنند.

اگر برای انجام  خرده کاری‌های جوشکاری خود نیاز به جوشکار سیار دارید، حتما از خدمات جوشکار سیار در تهران ما استفاده کنید.

جوشکاری خشک

جوشکاری خشک خود به دو روش انجام می‌شود. در روش اول جوشکار در محل جوش حضور دارد و جوشکاری در مکانی خشک انجام می‌شود. در روش دوم محل جوش و دستان جوشکار در مکانی خشک و بدون رطوبت قرار می‌گیرند. در هر دو روش جوشکاری خشک محل جوش هرگز در تماس با آب قرار نخواهد گرفت و منطقه‌‎ای که جوش کاری در آن انجام خواهد گرفت، باید یک محفظه‌ی آب بندی شده باشد. به همین منظور اتاقکی را با هوای فشرده و قابل تنفس پر کرده و در اطراف سازه ای که قرار است مورد جوشکاری قرار بگیرد، نصب می‌کنند. رایط این اتاقک و کشتی یک لوله است و وسایل مورد نیاز جوشکاری نیز از طریق همین لوله جا به جا می‌شود.

جوشکاری و آهنگری زیر آب
جوشکاری و آهنگری زیر آب

آموزش جوشکاری زیر آب

جوشکاری و برشکاری زیر آب جزو آموزش‌های درجه 2 سازمان فنی و حرفه‌ای کشور هستند. این آموزش‌ها طی دوره‌ی غواصی درجه‌ی دو ارائه می‌شوند. آموزش‌های تئوری و عملی در حین این دوره به هنرجویان داده می‌شود. آموزش‌های تئوری این دوره در کلاس‌های درس و آموزش‌های عملی آن در داخل تانک غواصی در بندر انزلی برگزار می‌شود. اگر برخی افراد تمایل به شرکت در دوره‌ی غواصی درجه دو نداشته باشند و تنها بخواهند در دوره‌ی جوشکاری و برشکاری زیر آب شرکت کنند، می‌توانند تنها در همان دوره شرکت کنند و پس از قبولی در گواهی پایان دوره‌ی خود را دریافت نمایند.

بیشتر بدانید: جوشکاری درب آکاردئونی چیست؟

آموزش غواصی صنعتی

غواصان صنعتی باید گواهی نامه‌ای معتبر برای فعالیت خویش ارائه دهند. در ایران تنها مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای مجاز به برگزاری کلاس‌های آموزشی این دوره است. سایر مجتمع‌هایی که در حال آموزش این دوره هستند، نیز مجوزات لازم را از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کرده‌اند. لازم به ذکر است که گواهی نامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای مورد تایید سازمان جهانی کار است و در خارج از کشور نیز اعتبار دارد. با استفاده از این مدرک می‌توان فرصت‌های شغلی در آلمان، استرالیا، ایتالیا، ترکیه و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس پیدا کرد.

حقوق جوش کاری زیر آب

میزان درآمد جوشکارهای زیر آب به عوامل متفاوتی از جمله عمق آب، محیط کار و روش‌های جوشکاری بستگی دارد .به صورت کلی میانگین حقوق جوش کاری زیر آب سالانه 42 هزار دلار است. این رقم برای جوشکاران لوله به 59 هزار دلار در سال می‌رسد.

بیشتر بدانید: دستمزد جوشکار چقدر است؟

دوره‌ی جوشکاری زیر آب

مدت دوره‌ی آموزش‌های جوشکاری و برشکاری زیر آب به سه هفته می‌رسد. در این سه هفته هم آموزش‌های تئوری و هم آموزش‌های عملی به متقاضیان ارائه می‌شود. پس از گذراندن دوره‌ی آموزشی و قبولی در آزمون سازمان فنی و حرفه‌ای گواهی نامه‌ی دوره‌ی مربوطه به متقاضیان اعطا می‌شود.

خطرات جوش کاری زیر آب

عمده‌ترین خطرات ناشی از جوشکاری زیر آب دو نوع از آسیب‌ها هستند:

شوک الکتریکی

ممکن است هنگام کار زیر آب جوشکارها دچار شوک الکتریکی بشوند. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق باید تجهیزات را با محیط دریا هماهنگ کرد. این هماهنگی به آن معنی است که جریان جوش کنترل شود و تجهیزات از قبل عایق شده باشند. هم چنین باید منبع الکتریسیته را بعد از پایان جوش بسته و قطع کرد، ولتاژ جوشکاری هم باید محدود شود و از ایجاد هیدروژن و اکسیژن در زمان انجام جوشکاری مرطوب جلوگیری شود.

افزایش فشار گاز های تنفسی

افزایش فشار گازهای تنفسی می‌تواند منجر به افسردگی غواصان بشود. همچنین غواصان ممکن است از مشکلات عضلانی و اسکلتی نیز رنج ببرند.

کلام پایانی

جوشکاری زیر آب به عنوان شغلی پر درآمد در سراسر دنیا شناخته می‌شود. باید در نظر داشت این شغل علاوه بر درآمد بالا سختی‌ها و خطرات مخصوص خود را نیز دارد. شرایط کاری جوشکاری در زیر آب نیز در همه‌‎ی شهرها یا کشورها فراهم نیست و تنها در مناطقی کاربرد دارد که دارای دریا و دریاچه باشند. ما در این مقاله سعی کردیم تمامی آنچه که باید در مورد این نوع جوشکاری بدانید، را بگوییم. امیدواریم توانسته باشیم حق مطلب را ادا کرده باشیم. خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات شما را در رابطه با این نوشته در قسمت دیدگاه ببینیم. آیا نکته‌ای است که در رابطه با آهنگری زیر آب نگفته باشیم و از نظر شما بسیار مهم باشد؟ لطفا آن را با ما به اشتراک بگذارید.

به ما امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *