نکات ایمنی در جوشکاری

مهم‌ترین نکات ایمنی در جوشکاری

جوشکاری می‌تواند یک فعالیت خطرناک حتی برای باتجربه ترین کارگران باشد. بنابراین رعایت نکات ایمنی در جوشکاری از اهمیت ویژه‌ای برای فعالان این حوزه برخوردار است. با استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب، بازرسی و اطمینان از آگاهی کارگران از اقدامات احتیاطی، قبل از انجام فعالیت‌های جوشکاری، می‌توان خطرات این شغل را به حداقل رساند. رعایت نکات این مقاله به شما کمک می کند تا خود و دیگران را ایمن نگه دارید. در این مقاله می‌خواهیم شما را با اصول مهم در رعایت ایمنی در جوشکاری آشنا کنیم. به دلیل اهمیت این موضوع خواندن آن را به شدت به شما پیشنهاد می‌کنیم. جوشکاری سیار در تهران با رعایت همین اصول ایمنی انجام می‌شود که هم کار با کیفیتی انجام می‌شود و هم خطری چه برای مشتری و چه برای تکنسین ما ندارد. جوشکاران ما به خوبی با این نکات آشنایی دارند. اما بهتر است شما هم اطلاعات خوبی در این رابطه داشته باشید.

مهم‌ترین نکات ایمنی در جوشکاری
مهم‌ترین نکات ایمنی در جوشکاری

9 اصل ایمنی در جوشکاری

در حین جوشکاری اگر اصول مهم را رعایت کنید، خیالتان راحت باشد که دیگر مشکلی برایتان پیش نمی‌آید. اما این اصول چیست. در این قسمت ما شما را با 9 تکنیک مهم آشنا می‌کنیم که ایمنی شما را در انواع جوشکاری به شدت تضمین می‌کند. این اصول عبارت است از: 

شماره 1 – دفترچه راهنما، برچسب های هشدار دهنده و کدهای مربوطه را بخوانید: دفترچه راهنما حاوی اطلاعات مهم ایمنی است، و برچسب های هشدار دهنده روی تجهیزات به شما نشان می دهد که به طور خاص از انجام چه کارهایی اجتناب کنید.

شماره 2 – از برق گرفتگی اجتناب کنید. جوشکارهای الکتریکی معمولاً در محدوده 80 ولت تا 120 ولت کار می کنند. بنابرابن فقط یک شوک الکتریکی می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد. برای جلوگیری از شوک به دستگاه روشن، الکترود یا مدار کار دست نزنید.

شماره 3 – از چشم و پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید. همیشه از دستکش و ماسک جوش مناسب استفاده کنید. شلوار کوتاه یا آستین کوتاه نپوشید و نواحی در معرض خطر پوست را بپوشانید.

شماره 4 – از سوختگی خودداری کنید. از دست زدن به تجهیزات داغ یا فلزی که اخیراً جوش داده شده است خودداری کنید. در صورت لزوم، از دستکش های عایق استفاده کنید. قبل از استفاده مجدد از تجهیزات، اجازه دهید خنک شوند.

شماره 5 – از تنفس بخارات خودداری کنید. فضاهای بسته را تهویه کنید یا از ماسک تنفسی استفاده کنید. اگر منطقه ای به طور طبیعی تهویه نمی شود، از پنکه یا دیگر تهویه مصنوعی استفاده کنید. از جوشکاری بر روی مواد پوشش داده شده مانند فولاد گالوانیزه یا کادمیم خودداری کنید زیرا این مواد بخارات سمی تولید می‌کنند. نزدیک مواد شیمیایی جوشکاری نکنید زیرا گرما و اشعه ماوراء بنفش می تواند باعث انتشار بخار آنها شود.

شماره 6 – از چشم و گوش خود محافظت کنید. از عینک ایمنی استفاده کنید تا از ورود جرقه به چشم جلوگیری شود. فرآیند جوشکاری و برخی از انواع تجهیزات می تواند سر و صدای زیادی ایجاد کند، بنابراین استفاده از تجهیزات محافظ شنوایی نیز مهم است.

شماره 7 – لباس مناسب بپوشید. جوشکاری می تواند جرقه های داغ را پرتاب کند. برای جلوگیری از آتش گرفتن لباس از کفش چرمی و پیش بند چرمی استفاده کنید. لباس های ساخته شده از مواد مصنوعی را نپوشید.

شماره 8 – در برابر انفجار محافظت کنید. جرقه ناشی از جوشکاری می تواند باعث احتراق گازهای قابل اشتعال شود. در یک فضای بسته مانند تانکر، درام یا لوله، جوشکاری می تواند باعث انفجار شود.

شماره 9 – محیط کار خود را کنترل کنید. اطمینان حاصل کنید که همه کارگران قوانین ایمنی را می دانند و از آنها پیروی می کنند.

بیشتر بدانید: جوشکاری چیست؟

مهمترین تجهیزات ایمنی جوشکاری

1. دستکش:

هزینه‌های پزشکی ناشی از سوختگی شدید حاصل از جوشکاری بدون دستکش، اصلا ارزشش را ندارد. به خصوص که قابل پیشگیری است. دستکش شما باید بتواند چند کار را انجام دهد، مانند:

• عایق و مقاوم در برابر حرارت باشد
• دست ها و مچ ها را کاملا بپوشاند
• سبک و راحت باشد

2. کلاه ایمنی با محافظ چشم

مهم ترین چیزی که در جوشکاری به آن نیاز دارید محافظت از صورت است. چهره شما زیباترین چیزی است که در شما وجود دارد و قطعاً نمی خواهید به آن آسیب بزنید. روی صورت نیز چشمان شما بسیار مهم هستند. بنابراین چشم ها به محافظت زیاد نیاز دارند.
کلاه ایمنی از چشم و صورت شما در مقابل موارد زیر محافظت می کند:

• جرقه ها
• نور شدید کور کننده
• مواد پرتاب شده
• تابش – تشعشع
همه این موارد برای کسی که کار جوشکاری انجام می دهد یک خطر واقعی است. چون حین جوشکاری مانور دادن و جاخالی دادن در مقابل جرقه سخت است. پس مراقب باشید!

3. ژاکت جوشکاری مقاوم در برابر حرارت

از خرید یک ژاکت مقاوم در برابر حرارت برای خود پشیمان نخواهید شد چون پوست و لباس شما را از گرما و جرقه های ناشی از کار نجات می دهد. به دنبال چیزی باشید که محکم و ضد آتش باشد. ژاکت های چرمی یا ضد شعله این کار را انجام می دهند. هنگام کار، جیب های خود را با چسب بچسبانید یا ببندید. هر چیزی که به جیب شما می جهد به سختی برداشته می شود و بسیار خطرناک است.

4. شلوار جوشکاری

شلوار شما در انتهای ساق پا نباید کاف داشته باشد. این امکان وجود دارد که مواد پرتاب شده حین جوشکاری، داخل آن گیر کنند. به دنبال شلواری باشید که به خوبی با کفش انتخابی شما ست شود. منظور این است که ساق شلوار باید بدون هیچ مشکلی روی کفش را بپوشاند.

5. ماسک تنفسی یا محافظ ریه جوشکاری

بیشتر گازهای سمی نامرئی هستند. آنها می توانند به ریه های شما نفوذ کنند و باعث آسیب طولانی مدت شوند.
بیشتر اوقات، به ماسک کامل نیاز نخواهید داشت. چیزهای کوچک‌تر و فشرده تری وجود دارد که می توانید استفاده کنید. با این حال، وقتی تهویه محدود است، حتما از ماسک کامل استفاده کنید.

6. محافظ گوش یا پلاگ

استفاده از محافظ گوش در هر شرایطی توصیه می شود. دقت کنید جنس محافظ گوش از مواد مصنوعی ترکیبی یا پلاستیکی نباشد. مواد مصنوعی تمایل به سوختن دارند. همچنین می توانید بجای محافظ گوش از چیزهای کوچک‌تری مانند پلاگ استفاده کنید.

7. چکمه جوشکاری

هنگام جوشکاری، ممکن است با شعله مستقیم کار کنید. بنابراین برای محافظت از خود در برابر شوک الکتریکی یا سوختگی، باید از خود حفاظت کنید. کفش شما باید شرایط زیر را داشته باشند:
• دارای کفی پلاستیکی باشند.
• دارای قسمت روی پنجه فلزی باشند.
• مچ پا را بپوشاند (6 تا 8 اینچ بهتر است).
• بازدارنده شعله باشد.
• جنس محکم (ساخته شده از چرم یا چیزی مشابه) داشته باشند.

کلام پایانی

هنگام انجام یک کار خطرناک مثل جوشکاری، ایمنی اولین نگرانی ما است. بنابراین داشتن همه موارد بیان شده در این مقاله، در هنگام جوشکاری کاملا ضروری هستند:

  1. دستکش های جوشکاری
  2. کلاه ایمنی با محافظ چشم
  3. ژاکت مقاوم در برابر حرارت
  4. شلوار (بدون کاف)
  5. ماسک تنفسی
  6. گوش بند یا پلاگ
  7. کفش ایمنی

البته موارد تخصصی تری نیز وجود دارد که بیان همه آنها در این مقاله نمی‌گنجد. در این نوشته ما سعی کردیم بهترین و اصلی‌ترین نکات ایمنی در جوشکاری را برای شما شرح دهیم. این‌ها از اساسی‌ترین مواردی بودن که در صورت رعایت از شما در برابر این فرایند خطرناک محافظت می‌کند. شما چه نکات مهم دیگری را می‌شناسید که ما در این نوشته به آن اشاره نکردیم؟ همچنین خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات شما را در مورد این نوشته در قسمت دیدگاه نوشته ببینیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *