دستگاه رکتیفایر و اینورتر

تفاوت رکتیفایر و اینورتر

تفاوت رکتیفایر و اینورتر یکی از موضوعات مهمی است که در صنعت جوشکاری به آن پرداخته می‌شود. بسته به نوع جوشکاری معمولا از این دستگاه‌ها برای انجام عملیات استفاده می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی مفصلی در رابطه با هر یک از این دستگاه‌ها و مزایا و معایبی که دارند، بپردازیم. اگر به صنعت جوشکاری علاقه مند هستید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستید، خواندن این مقاله و نوشته‌های دیگر وبسایت به شدت به شما پیشنهاد می‌شود. اما در ادامه برای دانستن تفاوت‌های اصلی این دو دستگاه با ما همراه باشید.

تفاوت رکتیفایر و اینورتر
تفاوت رکتیفایر و اینورتر

دستگاه جوش رکتیفایر چیست؟

دستگاه جوش رکتیفایر از انواع پیشرفته‌ی دستگاه جوش ترانسفورماتور هستند که با استفاده از منبع تغذیه‌ی AC کار می کند. این دستگاه‌ها توانایی کار کردن با قوس الکتریکی پایدار و مداوم را دارند و ثاثیری مثبت بر روی کیفیت شکاف دارد. طراحی دستگاه فوق بسیار ساده است. این سادگی در حدی است که اپراتور های مبتدی نیز می توانند با آن به راحتی کار بکنند. دستگاه جوش رکتیفایر توانایی ارائه‌ی فرکانس‌های بالای AC را دارد. این دستگاه حتی قادر به ارائه‌ی جریان جوشکاری DC است. این دستگاه‌ها سه بخش بنیادین دارند که شامل ترانسفورماتور، راکتور هسته متحرک و سلول یکسو کننده برای تغییر AC به dc هستند. ما در خدمات جوشکاری سیار در تهران خود از دستگاه‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کنیم که کاری با کیفیت در اختیار شما قرار دهیم.

دستگاه جوش اینورتر چیست؟

این دستگاه‌ها نوعی دستگاه جوش جدید با طراحی خلاقانه‌تر هستند. مزایای دستگاه جوش اینورتر نسبت به دستگاه‌های جوش قدیمی که متداول‌تر و شناخته شده‌تر هستند، مزایای بسیار بیشتری دارند. دستگاه جوش اینورتر از فناوری پیشرفته‌ای استفاده می کند که مبنای آن بر سیلیکون است. این در حالی است که در دستگاه‌های قدیمی از ترانسفورماتورهای مس-آلومینیوم و یک سو کننده‌های جوشکارهای صنعتی استفاده می‌کردند. از نام اینورتر برای دستگاه‌های جوشی استفاده می‌شود که در ابتدای کار به برق AC را به DC تبدیل می‌کنند. در مرحله‌ی بعد این دستگاه‌ها قدرت DC را به ترانسفورماتور گام به گام تبدیل می‌کنند. این اتفاق به این جهت می‌افتد که ولتاژ یا جریان مورد نیاز برای جوش ایجاد بشود. لازم به ذکر است که فرکانس سوئیچینگ معمولاً بین 10 کیلوهرتز یا بالاتر است. ما در مقاله‌ی اینورتر جوشکاری به صورت مفصل در رابطه با این نوع دستگاه صحبت‌کرده‌ایم. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری به دست آورید، حتما این مطلب را هم بخوانید. 

مزایای استفاده از دستگاه رکتیفایر

 بهبود و افزایش بهره وری
 صرفه جویی در مصرف برق
 کیفیت شکاف خوب
 طراحی ساده
 داشتن قوس الکتریکی پایدار
 نویز بسیار کم
 بهبود عملکرد فعلی پویا
 قابلیت اطمینان احتراق قوس
 پایین آمدن پاشیدگی در حین جوشکاری
 به وجود آمدن امکان جوش دادن فلزات ضد زنگ و غیر آهنی

بیشتر بدانید: نحوه کار با دستگاه جوش

معایب استفاده از دستگاه رکتیفایر

 وزن سنگین دستگاه
 افت ولتاژ در شبکه‌های برق
 حساس بودن به افت ولتاژ
 قیمت بالا در مقایسه با دستگاه ترانسفورماتور

مزایای استفاده از دستگاه اینورتر

اینورترها دارای کارایی بیشتری هستند. آن‌ها می‌توانند قوس الکتریکی پایدارتری تولید کنند. به همین دلایل است که جوشکار‌های اینورتر کارایی و پایداری مناسبی از خود نشان می‌دهند. فناوری اینورتر علاوه بر شایستگی‌های بسیار زیادی که دارد، قابل اطمینان و مقرون به صرفه نیز هست. دستگاه‌های جوش اینورتر از ترانسفورماتورهایی در سایزهای بسیار کوچک استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که بسیار کوچک هستند و حمل و نقل آسانی به دلیل سبک بودن دارند. این مساله وقتی اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد که این دستگاه‌ها را با نمونه‌های قدیمی که بسیار سنگین بودند و ابعاد بزرگی داشتند، مقایسه کنیم. دستگاه‌های جوش اینورتر را می‌توان به راحتی حمل یک کیف دستی، جا به جا کرد.

این دستگاه‌ها علاوه بر مزایای قبلی یک نقطه‌ی قوت بسیار مهم دارند و آن کم مصرف بودن در انرژی است. کم مصرف بودن به اندازه‌ای است که این دستگاه‌ها می‌توانند با جریان برق خانگی نیز کار کنند. به این صورت که دستگاه جوش اینورتر را به سوکت های دیواری 110 ولت جریان خانگی وصل کرده و با آن کار کرد. توان خروجی دستگاه‌های جوش اینورتر به شکل الکترونیکی تنظیم می‌شود. بنابراین شما به راحتی می توانید، این توان خروجی را وابسته به نیاز کاری خود تنظیم نمایید. برای مثال در دستگاه جوش MIG ممکن است تنظیم روی 2 کم باشد ولی تنظیم روی 3 نیز زیاد باشد. دستگاه جوشکاری اینورتر این نقطه ی ضعف را ندارد و امکان تنظیم قدرت گسترده ای به شما می‌دهد.

معایب استفاده از دستگاه اینورتر

 قیمت بالای دستگاه اینورتر
 تعمیر گران دستگاه جوش(در حدود نیمی از قیمت دستگاه)
 حساسیت بالا به گرد و غبار به شکلی که با قرار گرفتن گرد و غبار بر روی رادیاتورهای ترانزیستور، انتقال حرارت به میزان چشم گیری کاهش پیدا می‌کند و دستگاه بیش از اندازه گرم می‌شود.
 در زمانی که دما پایین باشد، روی تخته‌های الکترونیکی میعاناتی اتفاق می‌افتد که می‌تواند باعث از بین بردن بردها شود.

مقایسه رکتیفایر و اینورتر
مقایسه رکتیفایر و اینورتر

مقایسه اینورتر و رکتیفایر

معمولا با توجه به نیاز هر پروژه، خروجی دستگاه جوش یکی از انواع AC یا DC است. هنگام استفاده از ماشین‌هایی که نیازمند خروجی DC هستند، دستگاه دارای ترانسفورماتور گام پایین به همراه رکتیفایرهای تحت کنترل یا ترانسفورماتور با ماژول‌های دیود است. این دسته از ماشین‌ها خروجی DC دارند، ولی باید دانست که مصرف برقشان نیز بیشتر است. علت مصرف برق زیاد، تلفات بالای برق در ترانسفورماتور است. اگر بخواهیم از تلفات زیاد انرژی بکاهیم، باید فرکانس بیشتری به ترانسفورماتور اصلی وارد کنیم که این عمل توسط یک ماژول اینورتر صورت می‌گیرد. این ماژول دارای یکسو کننده‌ی اولیه است که انرژی AC را به DC تبدیل می کند. در مرحله ی بعد جریان DC با فرکانس بالا به AC معکوس می شود. در نهایت نیز این انرژی به ترانسفورماتور گام پایین می‌رود. ترانسفورماتورهای گام پایین ولتاژی پایین و جریانی بالا دارند. با در نظر گرفتن این که تلفات انرژی کاهش یافته وزن ترانسفورماتور حدود 15 تا 30 درصد ماشین های یکسو کننده معمولی است، سپس جریان خروجی AC به وسیله‌ی ماژول‌های یکسو کننده سریع ، یکسو می‌شوند تا خروجی DC بهتری برای منبع انرژی به وجود بیاید. بنابراین از دیگر تفاوت‌های رکتیفایر و اینورتر وزن این دستگاه‌ها است.

بهترین مارک دستگاه اینورتر

معمولا جوشکاران به دنبال دستگاه‌های اینورتری هستند که ابعاد مناسبی با توان خروجی بالا داشته باشد. این‌گونه می‌توانند بدو دردسر دستگاه را جا به جا کنند. این دستگاه‌ها در اندازه‌ها و مدل‌های متفاوتی ساخته می‌شوند که مبحثی که در این قسمت بیشتر به آن توجه می‌شود، بهترین و معتبرترین مارک آن است. از جمله برندهای معروف و مناسب برای دستگاه‌های اینورتر عبارت است از:

  1. مارک رونیکس
  2. مارک صبا
  3. مارک ادون
  4. مارک ایران ترنس
  5. مارک آروا

کلام پایانی

دستگاه‌های جوش رکتیفایر و اینورتر هر دو دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. هر کدام از این دستگاه‌ها برای انواع خاصی از جوش‌کاری طراحی شده‌اند و با توجه به تفاوت رکتیفایر و اینورتر هر کدام می‌توانند در برخی شرایط عملکرد بهتری از دیگری داشته باشند. بنابراین در انجام امور مربوطه به هر دوی این دستگاه‌ها در زمان خود نیاز خواهد بود.

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *