جوشکاری زیرپودری (SAW)

جوشکاری زیرپودری چیست؟

جوشکاری زیرپودری فرآیندی است که در آن اتصال فلزات از طریق حرارت دادن با قوس الکتریکی که نوک هر الکترود در پودر موارد معدنی قرار می‌گیرد و قوس زیر این پودر است. قوس توسط یک پتو از مواد قابل ذوب دانه‌ای روی کار محافظت می‌شود و فلز پرکننده، از الکترود یا از یک میله جوشکاری تکمیلی به دست می‌‌آید.

تجهیزات جوشکاری زیر پودری (SAW)

تجهیزات جوشکاری زیر پودری شامل یک دستگاه جوش یا منبع تغذیه، تغذیه سیم و سیستم کنترل، مشعل جوشکاری برای جوشکاری خودکار یا تفنگ جوشکاری و مجموعه کابل برای جوشکاری نیمه اتوماتیک، قیف شار و مکانیزم تغذیه، معمولاً یک سیستم بازیابی شار، و یک مسیر حرکتی است. منبع تغذیه برای این مدل جوشکاری باید برای یک چرخه کاری 100 درصد درجه بندی شود، زیرا عملیات جوشکاری زیرپودری پیوسته است و مدت زمان ایجاد جوش ممکن است از 10 دقیقه بیش‌تر شود. اگر از منبع تغذیه چرخه کاری 60 درصد استفاده می‌شود؛ برای کارکرد 100 درصد باید بر اساس منحنی چرخه کار کاهش یابد. هنگامی که جریان ثابت استفاده می شود، AC یا dc، باید از سیستم تغذیه سیم الکترود سنجش ولتاژ استفاده شود. معمولا هنگامی که از ولتاژ ثابت استفاده می‌شود، از سیستم تغذیه سیم با سرعت ثابت ساده‌تر استفاده می‌شود. البته سیستم CV فقط با جریان مستقیم استفاده می‌شود.

جوشکاری زیرپودری
جوشکاری زیرپودری

در این جوشکاری، هر دو منبع تغذیه ژنراتور و یک‌سو کننده ترانسفورماتور استفاده می‌شوند؛ اما ماشین‌های یک سو کننده محبوب‌تر هستند. دستگاه‌های جوشکاری برای این سبک جوشکاری دارای اندازه‌ای از 300 آمپر تا 1500 آمپر هستند. آن‌ها ممکن است به صورت موازی متصل شوند تا توان اضافی برای برنامه‌های کاربردی با جریان بالا را فراهم کنند. برق جریان مستقیم برای کاربردهای نیمه اتوماتیک استفاده می‌شود؛ اما برق جریان متناوب در درجه اول با ماشین یا روش اتوماتیک استفاده می‌شود. لازم است بدانید سیستم‌های الکترود چندگانه به انواع مدارهای تخصصی نیاز دارند، به ویژه زمانی که ac استفاده می‌شود.

اگر در تهران زندگی می‌کنید و نیاز به جوشکاری سیار در تهران دارید، با ما تماس بگیرید تا حرفه‌ای‌ترین تکنسین‌های خود را در سریع‌ترین زمان به محل شما جهت انجام امور جوشکاری بفرستیم.

برای کاربرد نیمه اتوماتیک جوشکاری زیر پودری، یک تفنگ جوشکاری و مجموعه کابل برای حمل الکترود و جریان برای تامین شار در قوس استفاده می‌شود. یک قیف شار کوچک به انتهای مجموعه کابل وصل شده است و سیم الکترود از طریق پایین این قیف شار از طریق یک نوک پیکاپ جریان به قوس تغذیه می‌شود. در آن جا، شار از طریق گرانش از قیف به ناحیه جوش وارد می‌شود. مقدار شار تغذیه بستگی به این دارد که تفنگ چقدر در بالای کار قرار گرفته است. تفنگ قیف ممکن است شامل یک کلید شروع برای شروع جوش باشد یا ممکن است از یک الکترود “گرم” استفاده کند تا هنگامی که الکترود به محل کار وصل می‌شود، تغذیه به طور خودکار آغاز می‌گردد.

برای جوشکاری اتوماتیک، مشعل به موتور تغذیه سیم متصل می‌شود و شامل نوک‌های دریافت جریان برای انتقال جریان جوش به سیم الکترود است. قیف شار معمولاً به مشعل متصل است و ممکن است دارای دریچه‌هایی با عملکرد مغناطیسی باشد که می‌تواند توسط سیستم کنترل باز یا بسته شود. سایر تجهیزاتی که گاهی اوقات مورد استفاده قرار می‌گیرند ممکن است شامل یک وسیله حمل و نقل باشد که می‌تواند یک تراکتور ساده یا یک وسیله تخصصی متحرک پیچیده باشد. هم‌چنین سیستم جوش زیر آبی می‌تواند با استفاده از دستگاه‌های اضافی مانند درزها، بافنده‌ها و کاوشگرهای کاری بسیار پیچیده‌تر شود.

بیشتر بدانید: انواع جوشکاری

مزایای جوشکاری زیر پودری (SAW)

مزایای عمده SAW یا فرآیند جوشکاری زیر پودری عبارتند از:
– جوش فلزی با کیفیت بالا.
– سرعت و نرخ رسوب بسیار بالا.
– جوش صاف و یکنواخت بدون پاشش.
– دود کم یا بدون دود.
– بدون فلاش قوس، بنابراین حداقل نیاز به لباس محافظ.
– استفاده زیاد از سیم الکترود.
– اتوماسیون آسان برای فاکتور اپراتور بالا.
– به طور معمول، نیازی به مهارت بالا نیست.

کاربردهای جوش زیرپودری
کاربردهای جوش زیرپودری

کاربردهای عمده جوشکاری زیرپودری

فرآیند این سبک جوشکاری به طور گسترده‌ای در کار ساخت ورق فولادی سنگین استفاده می‌شود؛ استفاده‌های بیش‌تری نیز دارد که شامل موارد زیر است:

 اشکال ساختاری
 درز طولی لوله با قطر بزرگتر
 ساخت قطعات ماشین آلات برای انواع صنایع سنگین
 ساخت مخازن برای استفاده تحت فشار و ذخیره سازی
 به طور گسترده در صنعت کشتی سازی برای اتصال و ساخت قطعات فرعی و در بسیاری از صنایع دیگر که در آن فولادها در ضخامت‌های متوسط تا سنگین استفاده می‌شوند؛ استفاده می‌شود.
 هم‌چنین برای سطوح و ساخت و ساز، نگه‌داری و تعمیر نیز استفاده می‌شود.
در جوشکاری SAW شار و سیم جدا هستند. هر دو بر خواص جوش تاثیر می‌گذارند و نیاز به انتخاب ترکیب بهینه توسط مهندس برای هر پروژه دارند.

محدودیت‌های فرآیند جوشکاری زیر پودری

یکی از محدودیت های اصلی SAW محدودیت موقعیت‌های جوشکاری آن است. محدودیت دیگر این است که در درجه اول فقط برای جوش دادن فولادهای با استحکام بالا ملایم و کم آلیاژ استفاده می‌شود. ورودی گرمای زیاد و چرخه خنک کنندگی آهسته آن می‌تواند هنگام جوشکاری فولادهای خنک شده و گرم شده مشکل ساز باشد. محدودیت حرارتی ورودی فولاد مورد نظر باید در هنگام استفاده از این جوشکاری به شدت رعایت شود. این موضوع ممکن است نیاز به ساخت جوش‌های چند پاسی داشته باشد که در آن جوش تک پاسی در فولاد نرم قابل قبول باشد. در برخی موارد، مزایای اقتصادی ممکن است تا حدی کاهش یابد و برای جوشکاری، فرآیند دیگری در نظر گرفته شود. در جوشکاری SAW نیمه اتوماتیک، ناتوانی در دیدن قوس و گودال می‌تواند در رسیدن به ریشه جوش شیاری و پر کردن یا اندازه گیری مناسب، یک نقطه ضعف باشد.

پروژه‌­های جوشکاری زیر پودری (SAW)

فرآیند جوشکاری زیرپودری که توسط دستگاه یا کاملاً خودکار اعمال می­شود باید مطابق با برنامه­‌های فرآیند جوشکاری انجام شود. تمام جوش­های ساخته شده توسط این روش باید با فرض انتخاب الکترود و شار صحیح و صلاحیت، آزمایشات را پشت سر بگذارند. اگر برنامه­‌ها بیش از 10 درصد متفاوت باشد، باید آزمایش‌­های صلاحیت برای تعیین کیفیت جوش انجام شود.

سخن آخر

معمولا انتخاب این که می­خواهید برای کار خود کدام مدل فرآیندهای جوشکاری را انتخاب کنید؛ وابسته به کاربردها و محدودیت­های آن است. با این حال، جوشکاری زیر پودری، روش­های مختلفی دارد که می­‌توانید از آن­ها برای پروژه‌­های خود استفاده کنید.

به ما امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *